Paul
Deman naceu en Rekken, Flandes Occidental (Bélxica), o 25 de abril de 1886.
Faleceu en Autrijve (Bélxica) aos 72 anos o 31 de xullo de 1961.
Foi
un ciclista belga que naceu a poucos centos de metros do límite lingüístico
francés, pero na parte flamenca. Moi bo rodador e velocista de gran clase e o
gañador da primeira edición do Tour de Flandes. Todos lle chamaban “Pol” en
puro Flandes. Foi un home feito a si mesmo, de carácter pechado e algo huraño,
de conviccións tan fortes como ese acento xermano que lle prexudicaría no
futuro.
Paul
ou “Pol” Deman pronto mostra a súa afección á bicicleta, converténdose nun dos
amanteurs máis prometedores do país; vence noTour de Bélxica mentres aínda
compaxina adestramentos co seu traballo como fabricante de alfombras. En 1909 a
súa actuación foi fastuosa: gaña seis das sete etapas, escapándoselle a que
terminaba na súa Rekken natal. Xa o destino burlón, empezaba a rebuldar co
taciturno Pol.
En
1911 debuta no Tour de Francia e termina 13º da Xeral, unha boa posición nunha
proba que xamais chegaría a dominar, porque o seu eran as Clásicas, esas
grandes probas dun día que parecen feitas para soportar dor e sufrimento. Iso
era o seu, canto peor, mellor. Foi desa forma como venceu en 1913, entrando na
historia ao impoñerse na primeira edición da De Rolde van Vlaanderen ou Tour de
Flandes, a carreira coa que o orgullo flamenco pretendía competir coa decana
Lieja-Bastoña-Lieja, o monumento francófono de Bélxica. E o que comezou aquel
25 de maio non é senón unha lenda, a dunha carreira por encima dos canons da
modernidade, a dunha clásica especial, con aroma a antigo e a cervexa, que
coroou nesa primeira edición a un dos seus.
O
mozo Pol Deman non o tivo fácil para entrar vencedor tras os 324 quilómetros de
percorrido cos que a organización separara Gante de Mariakerke, un suburbio
desa mesma cidade. Quizais o máis complicado fóra bater no sprint final aos
seus catro compañeiros de escapada, na estreita pista de cinza de Mariakerke,
curiosamente todos eles belgas, todos flamencos. Realmente foron seis os ciclistas que entraron
na cabeza ao velódromo improvisado e construído ao redor dun estanque moi
bucólico con carpas e cisnes. O problema foi que un dos ciclistas chegaba tan
fatigado polo esforzo que, nun requiebro, acabou caendo á auga espantando aos peixes,
as aves e a todo o que se movese. Ante os ollos estupefactos do público, o
vitorioso sprint final de Pol Deman case pasa desapercibido. Non importou, a
carreira contara cun enorme seguimento,
miles de persoas cubriron as cunetas e o nome de Paul Deman quedaría
para sempre como o pioneiro.
Un
ano despois, en 1914 tamén se fai coa vitoria na mastodóntica Bordeus-París con
nada menos que 592 quilómetros de percorrido.
Con
todo, entrar na Historia non garante facelo na Lenda, porque unha nútrese de libros cheos de notas ao pé de
páxina e a outra está feita con retales da memoria común. E o que fixo a Paul
Deman na lenda non foi ningunha carreira, senón a Gran Guerra.
A
historia de Paul Deman é unha desas historias que ningún novelista tomaríase a
molestia de escribir.
Para
que, se ía esnaquizar por completo a presunción de verosimilitud da obra.
Porque foi ciclista dos bos, foi espía durante a Primeira Guerra Mundial, os
alemáns condenárono á morte e salvouse, máis tarde os ingleses tamén
condenárono á morte e tamén se salvou, volvendo competir con enorme éxito. Por
iso é, que este é un deses contos que como mellor se cóntan é á calor da
fogueira, gozando de como a realidade lle fai cóxegas á ficción, por iso é, que
merece a pena que este heroe da resistencia na Primeira Guerra Mundial non caia
no esquecemento.
As
nacións necesitan heroes e necesítanos cando estes son novos, cando aínda non
formaron do todo a súa personalidade e están a crear as arestas do que mañá
será historia ou mito, dependendo de quen o conte.
Cando
se desata a Primeira Guerra Mundial, Alemaña pasa literalmente por encima da
neutral Bélxica. Primer erro de cálculo que cometen, por aí empézaselles a
torcer o seu infalible Plan Schlieffen. Pensaban cruzar o pequeno país en
poucas horas e chegar case sen baixas á fronteira francesa: Nada diso ocorreu:
a resistencia belga é feroz, e nalgúns pobos as moito mellor preparadas tropas
alemás teñen que ir casa por casa derrotando a milicias mal armadas e sen
adestramento algún. O comportamento do Exército Imperial resulta especialmente
cruel nestes primeiros compases da guerra, provocando un movemento de repulsa
internacional. Dise poucas veces, pero esta resistencia suicida permite aos
franceses ordenar as súas propias defensas, impedindo unha invasión alemá moito
máis profunda no Hexágono…
Mentres
isto sucede, o noso heroe, continúa adestrando. Pero non o fai por manter a
forma física, senón por un motivo máis importante. Aínda que sexa outro deses puntos apenas lembrado pola
historia convencional, Bélxica xamais estivo baixo completo control alemán.
Nunha pequena zona do Flandes Occidental os combates foron crus e constantes
durante os catro anos de guerra. De aí a importancia dos espías, un deles era
Pol Deman formando parte da chamada Dama Branca, unha liña de resistencia
subterránea organizada por Henry Landau, axente da intelixencia británica, que
cooperaba cos aliados en Bélxica e o norte de Francia. O labor de Paul dentro
da mesma era sinxela: tiña que aproveitar as súas longas cabalgadas en
bicicleta para levar documentos e información sobre os movementos das tropas
alemás. O sitio onde o mozo Paul gardaba aqueles valiosísimos arquivos non
podía ser máis discreto: un dente de
ouro oco que tiña desde facía anos? Outros levaban fabas escritas, mensaxes
dentro de pastillas de xabón en escobas ocas…
A
súa intelixencia e forza, unida á súa rapidez sobre a bicicleta levoulle a
completar nada menos que catorce misións con éxito.
Pero
a fortuna terminóuselle unha tarde de novembro do ano 1918, cando unha patrulla
alemá somételle a unha inspección especialmente meticulosa, descubríndolle a
verdadeira razón daquelas viaxes. É arrestado e conducido á prisión de Leuven,
ao leste de Bruxelas, onde rapidamente organízase o seu xuízo. O tribunal
alemán atópao culpable de traizón e condénao á morte. Fusilarano ao día
seguinte. A súa sorte, a sorte do heroe, está botada.
Ou
non, porque o día do seu xuízo é o 10 de novembro de 1914, e o momento fixado
para o seu fusilamento é o 11 de novembro pola tarde. Precisamente ese día, ás
once da mañá, asínase o Armisticio de Compiégne. Noutras palabras, nesas 24
horas entre o proceso e a execución termínase a Primeira Guerra Mundial. A
sentenza non se leva a cabo. O noso Paul “Pol” Deman, sobrevive á súa primeira
morte.
Uns
días despois o Exército británico libera aos reos que aínda están na prisión de
Leuven. Non se sabe moi ben a razón, pero alguén se toma especiais molestias
con el. Quizais fose o seu aspecto forte e atlético, quizais o pechado acento
alemán que a súa orixe flamenca lle conferia, quizais fose algunha mala
contestación do rebelde ciclista. O caso é que os ingleses creeno un alemán, e
deciden continuar coa execución. Pol Deman volve ser un condenado á morte, que
espera outro día máis sentado na mesma cela onde os seus inimigos encerráronlle
e donde agora vixíanno os seus aliados.
Sentado
no catre da súa cela. Escoita pasos que se achegan, botas recias de militar.
Ábrese a porta e Pol levántase para afrontar o futuro. O soldado que está
fronte a el, con uniforme inglés cheo de medallas, rubicundo aspecto de sajón
saudable, gafitas pequenas sobre ollos de arquiveiro, sorrí. “Salvouse”, escoita en acento pechado.
Afortunadamente
para el, chegara unha carta da Autoridade belga, explicando a súa verdadeira
identidade e importancia durante a guerra. Así é como por segunda vez en poucas
semanas consegue sobrevivir á súa segunda morte. Pol suspira e comenta: “terei que empezar a afacerme a estas situacións”.
Entre
esta, e a terceira, a definitiva, esa que llo levou en 1961, moitas cousas
positivas pasáronlle ao bo de Paul Deman como xa queda dito nesta biografía.
Tamén
recibiu a Cruz de Guerra do Goberno francés en agradecemento aos servizos
prestados.
Tras
a súa retirada do ciclismo profesional convértese en adestrador de ciclismo.
Pero
ata o último día, ata ese postrer final
que lle sorprendeu en Outrijve, no seu Flandes natal, onde abrira unha
tenda de bicicletas, sempre será lembrado por ser o primeiro ciclista en gañar
a De Rolde van Vlaanderen ou Tour de Flandes.
Iste
e o home que se burlou ata en dúas ocasións da morte. Que non é pouco.
Profesional
de 1911 a 1925 durante os cales os seus éxitos máis importantes foron a vitoria
no Tour de Flandes, a París-Roubaix e a París-Tours.
TRIUNFOS:
1911, vencedor da Sait Eloois Vijve e da St. Trond.
1913,
vencedor do Tour de Flandes e da Estrela Caroloregienne.
1914,
vencedor da Bordeus-París.
1920,
vencedor da París-Roubaix.
1923,
vencedor da París-Tours.
Nunca
participou no Xiro de Italia nin na Volta a España.
TOUR
DE FRANCIA: 1911 (13º), 1913 (14º), participou tamén nas edicións de 1914 e
1923 retirándose en ambas.
Outros
resultados dignos de mención: 1913, segundo no Campionato de Bélxica de fondo
en ruta.
EQUIPOS:
1909-1910 Saphir Cycles. 1911-1912 Individuale. 1913 Automoto e Depas Cycles.
1914 Alcyon-Dunlop. 1915-1921 Individuale. 1922 Autonomo. 1923 Ou. Lapice e
1924 A Française.
Ningún comentario:
Publicar un comentario